Klage eller anke på tjenester fra Justervesenet som teknisk kontrollorgan
Alle kan klage eller anke på en tjeneste som Justervesenet har utført som teknisk kontrollorgan. Enhver henvendelse skal behandles på en konstruktiv og upartisk måte.
Definisjoner
Anker – henvendelse fra oppdragsgiver (søker, kandidat, foretak) om ny behandling av en avgjørelse som er fattet av Justervesenet som teknisk kontrollorgan.
Klager – uttrykk for misnøye, bortsett fra anke, fra en person eller organisasjon, i forbindelse med aktivitetene til Justervesenet som teknisk kontrollorgan.
Behandlingsprosess
- Skriftlig anke/klage registreres, og skriftlig tilbakemelding om mottatt anke/klage, info om prosessen og forventet behandlingstid, gis.
- Anke/klage behandles internt hos Justervesenet
- Avgjørelsen registreres og svar om resultat oversendes, Anker/klager som behandles internt på Justervesenet skal behandles innen rimelig tid, maks 30 arbeidsdager.
- I tilfeller der henvendelsen gjelder en anke og Justervesenet avslår anken vil den bli videresendt til Nærings og fiskeridepartementet og behandlet i henhold til Forvaltningsloven.
Skjema for anke/klage
Klage/anke på tjeneste som teknisk kontrollorgan (TKO)
Utfylt skjema sendes til postmottak@justervesenet.no
Kontaktperson: Gunnstein Å. Hæreid
Sist endret 15. mars 2022